tisdag 10 juli 2012

Färga ull...

...är inte lätt. Eller, det beror iofs vilka krav man har på resultatet. Jag har färgat mina tre första hg BFL, i tre olika nyanser. Den vita ullen blev en Eisvogel-variant, en klassisk nybörjarfärg kan jag tänka mig ;) Oatmeal-nyansen fick några mesiga växtfärgade toner och den bruna gick åt påfågelhållet, en färg som jag visserligen varit ute efter att skapa, fast i en starkare nyans.

Summa summarum: Jag ska färga med vit ull i fortsättningen och låta de dova tonerna vara, de är inte för mig ;) Det var rätt mycket jobb med det hela, även om det var roligt, så det kommer inte bli några kilon färgade i sommar. Och frågan är då hur jag gör med mina 500 g polwarth/wenslaydale/alpacka, som även den är lite oatmeal i färgen. Kanske spinna den au naturell? Beige är lätt att matcha ;)








Inga kommentarer: